Thaimorsan_kuba0007

Vår resa i Kuba

Lästid: 10 min

Varning: lite längre inlägg men hoppas du gillar det!

Jag vet att flera har väntat på inlägget om Kuba och jag har pysslat med en del. Jag har gått igenom alla 210 filmer i min lilla actioncam som jag filmade med. Filmade och fotograferade med mobilen också men inte så mycket med bloggkameran. Den här gången blev 90% dokumentation i filmformat. Det var filmer med allt från 3 sekunder till 4 minuter. Jag kommer att redigera en del pga att alla i resesällskapet känner sig inte bekväma att bli exponerad i sociala medier.

Nu var det 2 veckor sedan vi kom hem och jag har hunnit reflekterat om resan. Jag har hört nu att flera ska resa till Kuba efter nyår eller har bekanta som ska dit. Jag säger bara, åk! Men skippa Varadero om man inte har barn eller vill isorera sig på ett all inclusive hotell, i alla fall inte i 10 dagar. Vi hade 4 barn med oss så det blev mycket poolhäng och strandlek. Sedan åt vi nästan alla måltider på hotellet då vi kunde boka a la carte för alla dagar men vi var tvugna att boka 2 dagar i förväg. Hyr en bil och åk ut. Att bila med barnen till olika utflykter med minst 2 timmar enkel väg vardera riktning är förmycket, så vi besökte inte någon ciggarfabrik, staden Trinidad som skulle vara så fin med 3 timmar bort. Vi tog dagen som den kom utan att ha för mycket planer… och jag gick off-line för allas bästa och kan fokusera på barnen.

Så såg resan ut:

• Charterresa med Ving. Kombinationsresa med 4 dagar i Havana och 10 dagar i Varadero All Inclusive
  • 8 vuxna och 4 barn (i åldrar 4,5 till 4 månader)
  • Hotell i Havana: Roc Presidente (ca. 3 km ut från Havana centrum)
  • Hotell i Varadero: Sol Palmeras All Inclusive Bunkalow, alla måltider och drycker ingick

Det var en familjeresa med en stor grupp och barnen styrde rätt mycket också så det blev lite stadstur, museumbesök, sol, strand, bad, mat och drinkar. Det blev lite mycket pyssligt när alla vill olika saker men vi åkte Hop-on-Hop-off buss i Havana och Varadero. Så mer utflykter än så var det inte. Vi ville göra mer men det skulle ta 2-3 tim enkelresa för varje utflykt. Barnen pallade inte och de vill bara “hem” till rummet och bara eller sova redan kl.20 vilket var halleluja för oss. Sedan filmade jag inte allting eller alla dagar då det var same same med drinkar och poolhäng eller strand.

Kuba

Huvudstaden heter Havana och här var det som på alla turistbilderna. Det är Che och Fidel som folk hyllade och stolta över. Deras ansikte pryder väggfasader och man kan se testen “Victoria Siempre” här och där. Alltid seger…läste jag men någon som kan historia om kriget förstår sig säkert mer på innebörden. Det var propaganda över allt och vi besökte Museo de Revolucion och det var det tråkigaste barnen och jag tyckte. Det var väggar och monter och rum om kriget och revolutionen.

Det var charmiga färgglada byggnader från kolonialtiden…eller vad som är kvar av den. Det måste har sett helt otroligt ut på den tiden när allting var nytt och Kuba blomstrade. Nu är det mycket blandade fastigheter med nya och gamla, många förfallna byggnader som nästan bara är i ruiner. Folk bor så ändå och är glada. Det var verkligen så att de bara ställde ut lite trasiga betongdelar från huset på trottaren och på smågatorna i Havana. Trottarer hade mycket hål här och där. De ser fattiga utåt men de verkar inte vara nöd på de i själen.

Något som man inte missar är de färgglada välpolerade gamla bilar (men det fanns även skrothögar) som är taxibilar och vill man åka med en så kostar det money money. Ju “nyare” bilen ser ut destu dyrare är priset.

Kuba, ett färgglatt och charmigt land med mycket historia

CUC trissar upp priset

Kuba har en turistvaluta som heter CUC.
1 CUC = 25 CUP (den lokala pesos) = ca. 1,2o Eur.

Kan säga att vi hade rätt kul att säga “hur många CUCar fick du för 100 Euro?“…du fattar 😛

Man tror att Kuba är ett billigt land att turista i men inte med CUC som man handlar med. Det går bara att växla till sig CUC på plats och man rekommender att ha med EUR än USD. Vi har bara växlat på hotellen.

Det är inte alls dumt av kubaner att införa en turistvaluta som man kan endast växla till när man kommer till Kuba. Den första chocken svärmorn fick var när Ving transferbussen stannade på ett ställe (turistfälla) och 0,5L flaskvatten kostade 2 EUR eller 2 CUC! Läsk kostade också 2 CUC. Sedan på en souviniermarknad hittade jag en fotobutik där de hade en kyl med drycker och där fick jag betala 2,5 CUC för en flaska 0,5L vatten och 3 inhemska läsk.

Dricks

Något som vi fick höra av Ving guiden var att det är viktigt med dricks. Folk lever på dricks då de har så dåliga löner. nu lever de ju på turister och CUC så jag tror att de som har tillgång till en fin Cadillac och cruisa runt med tjänar rätt bra utan dricks. Men just det här med att många som vi stötte på vill ha dricks trots att de inte ens har gjort något vettigt.

Toalett, toalettvakt och våtservetter

Jag hade laddat med säkert 5-6 paket våtservetter i resväskan. Så våtservetter rekommenderas att ha med och särskilt om man ska gå på toaletten då det inte alltid finns toapapper, fungerande vattenkram eller toaring(!). Det sitter oftast en dam utanför toan och delar ut toapapper mot en slant, vissa ville ha 1 CUC för det men oftast så ligger det en skål där man kan lägga mynt och valfritt.

Fina bilar

Den största inkomsten för kubaner i Havanna är bilarna. De som äger fina bilar livnär sig på turister som gärna vill uppleva Havanna i dessa gamla bilar. Det var inte ovanligt att vissa bilar har klarat sig så länge som från 1930-talet.

Det som kostade mycket för oss var maten, inträdesavgifter och taxiresor… mest taxi för det kändes som de lurade skiten ur en varenda gång.

Taxin skall kosta 1 CUC/km men utanför vår hotell ville de ha 10-15 CUC för 3 km in till centrala Havana! På vägen tillbaka fick vi tag på en taxi som ville ha 6 CUC och han körde en gammal rishög. Han fick dricks för det kändes bättre att ge även om vi visste att standard är 1 CUC/km.

Musikanter

Det är vanligt med gatumusikanter, på restauranger och hotell. Man kan dricksa de om man tycker om musiken eller av en ren gest men de flesta vill sälja CD-skivor med deras musik. Det är inte alla som har en CD-spelare längre. Ett tjejgrupp som spelade på vårt hotell visste att de skulle gå på turister och vill ha 15 CUC för en skiva och sedan tyckte de att man kunde ge de 20 CUC när svärfar vill vara snäll och köpa. Det blev ett nej från svärmor. Tjejerna blev sura och rykte med cd-skivan och gick vidare.

Utanför ett sunkigt bar kom en parad med dansande männsikor. Det var så klart att se att folk rycktes med i musiken.

Tiggeri

Tiggare finns överallt MEN i Havana kan de komma i alla skepnader. Du tänker en tiggare som har slitna trasiga kläder, javisst de finns överallt och jag stöttde på en man som fick 3 CUC av mig. De gav sig inte heller och tjatade till man gav något men oftast så var det bäst att bara gå ifrån. Men vi stötte även på finklädda kvinnor och tanter med handväskor som tiggde! Om de var prostuerade tänker du? Nej det var det konstiga. Kvinnorna ville bara ha pengar, och de skäms inte för att fråga efter en slant av turister. Jag har läst om detta att det är vanligt med tiggeri nu när de är vana med turister men att det är så öppet att även de som inte ser ut som en tiggare gör det också.

Mat & dryck

Temperaturen i Kuba var behaglig runt 28-30 grader, tror jag. För att släcka törsten i den fuktiga värmen så var det antingen med dyrt vatten eller blaskigt Cristal öl eller starköl Burano om man vill testa de lokala ölen. Men kubanska drinkar som de välkända Mojito, Piña Colada, Daiquiri och Cuba Libre/Cubata var att föredra. Drinkar var rätt så billiga eller kostar nästan som vatten, runt 3-5 CUC.

Det är vanligt att ris och bönor räknas som huvudrätt men på många restauranger kunde man välja som tillbehör. Antar att de är vana med turister som inte skulle bara äta ris och bönor utan protein. Här åt jag stekt kyckling och vi beställde inte ris med bönor också. alla fick varsin ris. Alla rätter serverades på en assiette på den här restaurangen vi var på i Mantanza, lite som tapas.

Maten var inte så imponerande
Det var ris, svarta bönor, ris med svarta bönor, paella-likande risrätt, potatisrätter, smaklösa maträtter som även en kuban jag såg fick salta på rätt bra. På köttfronten så var det mycket kyckling. Jag undvek fläsk för jag tyckte det luktade blää men fläsk är deras favorit kött här. Nötkött var ok de gångerna jag beställde förutom hamburgaren på hotell Roc Presidente där de hade grovmalt köttet EN gång och varje tugga jag fick var bråsk, fett, senor som jag fick spotta ut. Skickade inte tillbaka för jag pallade inte försöka säga att så ska inte en hamburgare vara. Kyckling var också många gånger på gränsen till rå i kärnan eller kom rosa. Första gången jag beställde nuggets till barnen så var det ju riktiga kycklingfilebitar men så stora så de var inte hel vita i mitten. Andra gången fick Måns syster råa i mitten som hon sade till, de tog tillbaka den och friterade på lite till och ut igen.

Förstår att här vill man inte slänga mat men de kunde ju tillaga bättre så de slipper slänga! Kubaner är inte direkt kända för att imponera med maten.

Rom och Ron
…eller Ron på spanska. Rom är billigare än vatten  på flaska ibland. Runt 5 CUC får du 1L Havana Club 3 años och på taxfree här hemma kostar 150kr typ (kanske mer, har inte exakta priser). Havana Club är det mest kända märket men Santiago de Cuba sägs vara bäst och helst skall det vara lite äldre lagrade som 3 años eller 7 años. Havana Club 7 años (1L) kostade mellan 16-22 CUC beror på var du köper. Så du kan lika gärna köpa i vanliga matbutiker då det inte är billigare på taxfree på flygplatsen vid hemresa.

Hos Havana Club Museo de Ron kunde man köpa rom med färskpressade sockerrörsjos och apelsin. (Ser att det är några glada damer i bakgrunden men de skulle inte titta in i kamera när de ser att jag filmade…)

Piña Colada direkt i ananasen 🙂 Denna var den godaste Piña Colada jag har druckit! Enl. min analys och observation så var det färdigmixade jos och de hällde sedan på Havana Club 3 años eller 7 años beror på vilken spritsort man vill köpa. Det smakade rätt fet och måste vara kokoskräm, ananasjos och jag valde den 7 årliga mörk romen. Den var försvinnande god 🙂 Tilda fick äta upp ananasen.

Supermarket?

Det var svårt att förstå systemet när vi skulle in och handla i en matbutik. Man kom in och butiken är uppdelad i två rader med manuella diskar. Den ena sidan var mat och den andra var drycker. Så vi ställde oss i kö som vi trodde det var en kö men det gick väl bra. Jag kunde säga lite på spanska och hjälpte svärrisar att köpa en flaska rom.

Växel

Haha nej nej… du får sällan tillbaka växel så det är bara räkna med det. Antingen tyckte de att man kunde bjuda på det för det är så litet, (vilket vi gjorde också) eller så säger de att de inte har växel.

Inga reklam!

Man såg inga reklamskyltar i Havanna och inte nånstans eftersom det inte är tillåtet. Men bilder på Che eller Fidel går jättebra att mål på husväggar också om man vill.

Stranden är för ALLA

I Kuba äger ingen stranden och är för allmänheten. I Varadero är det bara all-inclusive hotell så där är det inte så mycket Kuba. Där är det poolhäng och strandliv, mat och fria drinkar och glass i överflöd för barnen. Så 10 dagar i Varadero på ett hotell var lite tråkigt för oss vuxna som ville se mer men barnen bestämde ju. Vi gjorde enstaka utflykter utan barnen men vi fick chartar en taxi till Mantanza och besökte en 3 km lång grotta full med kristaller.

Sammanfattning

Jo, jag säger det igen. Åk och upplev Kuba! Havanna tyckte inte barnen att det var så kul. Vi åkte hop-on-hop-off bussar men de har inte förstått att man ska stanna vid sevärdheter och inte nån kilometer bort ibland haha. Det var så vi fick en snabb rundtud genom Havanna men vi mammor promenerade också i 2 timmar från hotellet till stan och att plöja runt i barnvagnar och bärselen var lite jobbigt då väglagen där är ju så dåliga.

VI alla i sällskapet tyckte nog samma, att vi råkade ut för folk som ville bara ha pengar pengar så vi tillslut tänkte att alla ville bara ha och ha. Det är stor kontrast med alla förfallana byggnader och mitt i allt så var det nya fina välpolerade golv och nymålade byggnader. Man får hel enkel ta för vad det är och inte kräva för mycket av den standarden som man är van vid hemma.

Vi var nöjda överlag och klimaten var behaglig i november så man svettades inte ihjäl sig om man inte stå mitt i solen.

Det är vanligt med hål på marken…

Jag jobbar på filmen och hoppas kunna lägga upp den inom kort. Fråga gärna om det är något.