Tilda – utvecklingssamtal vårterminen

Lästid: 3 min

Både Måns och jag var ju på utvecklingssamtal om Tilda förra veckan och jag skrev att jag skulle berätta om lite senare.

Vi satt med Tildas favorit pedagog, B och vi pratade om allt möjligt kring verksamheten och sedan om Tilda. När B berättade om Tilda blev vi jätteförvånade! Att pedagogerna tyckte att Tilda är tystlåten av sig, att hon pratar inte mycket. De försökte så klart prata med henne och fråga om allt men…inget svar och ibland ” tack” men väldig tyst då.

Vi kände inte igen detta som B pratade om. Det var inget dåligt. Det var bara att Tilda var som natt och dag på förskolan gentemot hemma. Tilda är ju en pratkvarn och bossar runt oss som bara det. Hon kommenterar allt och upprepar allt vi säger. Vi kan nu kommunicera med varandra i tal t ex ikväll när hon kom springande till köket och berättade stolt “maaamma, jag har borsta tänderna”. Yes min 2-åring har börjat säga “jag” om sig själv och hon lägger till ändelser -arna i allting. 

Fröknarna visste inte att hon kunde prata så mycket eftersom hon är tyst av sig. Vi fick med allting på papper också och så här står det:

Tilda, nuläge: beskrivning på barnets intressen och lärande i förskolan/hemma:
Pedagogerna har sett att Tilda visar ett stort intresse för musik, dans och rörelse. Tilda har visat ett tydligt genom att hon är aktiv i sångsamlingen, lyssnarpå barnmusik och dansar, delaktig i mini-röris. Vi ser även att hon visar intresse för att leka med dockor, köksredskap, bollar, ploppar, bygga med Duplo, leka ute i sandlådan, gunga, klättra, åka rutchkana, gå/springa upp och net för backen, …

Tildas modersmål är thai men hon visar stort intresse för att lära sig det svenska språket. Hon intresserar sig för böcker (tittar och bläddrar i en bok) och att lyssna på sagor. Hon har även börjat visa intresse för att utforska och upptäcka naturen. Tilda lär sig att kissa i pottan men använder blöjan.

Att Tildas modersmål är thai, det är lite fel där. Hon PRATAR svenska mest men kan räkna 1-10 på thai, svenska och engelska. När hon inte får som hon vill då försöker hon säger på thai. Jag behöver vara hårdare med min själv att lära henne thai. Tror att Tilda tycker att det är kul när jag prata thai. Ibland säger hon saker på engelska. Idag oekade hon ut alla möjliga djur även det inte var rätt namn på djuren. 

Tilda kan jättemycket och kanske lite mer än vissa barn i samma ålder. Vi främjar Ipad-användning och hon lägger ifrån den själv nör hon tröttnar. Tilda vill gärna med i köket på stolen och röra allting. Hon vet att kniv är farlig och inte röra. Hon vet att ugnen blir varm och inte heller röra. Vi är inte alls  överbeskyddande. Annars så är det mycket med “Bajsplutten, Ingrid Plåster och Princessans Ella och pottan” hon vill “läsa” eller vi ska läsa för henne. Kan också berätta att det har gått åt en del “Happy” plåster som hon kallar, det är plåster med de gula Minions gubbarna och hon döpte de till “Happy” efter låten med Pharell med samma låtnamn Happy. 

Imorn är det sista dag för Tilda på denna förskola och hon ska blrja på en ny i höst. Det är lite sorgligt för vi behöver egentligen inte byta nu i efterhand. MEN skulle hon vara kvar så är det inte säkert att samma favorit fröken kommer med. Vi hoppas att nästa blir bra och att de är aktiva å pyssliga som denna förskola. 

  
Duck face failed. Tilda tyckte det var “loolig” i alla fall. 

Tags: No tags

Leave a Comment

CommentLuv badge