Sawadee!

Vill du komma i kontakt?
hej@thaimorsan.se

Siranee heter jag och är ägaren till min blogg Thaimorsan.se, som har funnits sedan 2013. Jag är egenföretagare, mamma till två busungar Tilda, 5 år & Penny Prim, 2 år och sambo med Måns. Här får du en inblick i min och familjens vardag, mat och annat skoj.

 

Vi är en familj som älskar mat, både äta och laga men Måns är mer på att baka och nästan varje vecka har han surdeg på jäsning. Jag testar även olika mat och skriver egna recept baserad på de som sitter i ryggmärgen och min mammas recept.

 

Har du frågor som berör bloggen, mat & recept eller vill samarbeta så finns jag ett mail bort 🙂

 

Vill ditt företag anlita mig?

Hej företagare & PR-byrå!

Jag är egenföretagare och driver bloggen med f-skatt och moms. Är du eller din kund intresserad av influencer marketing och anlita mig?


Söker du samarbetspartner?

Mina tjänster!

Gäller Bloggen, Facebook & Instagram samt Insta Stories

  • Reklamsamarbete
  • Sponsrade inlägg
  • Ambassadörskap
  • Show up/meet up
  • Receptskapande
  • Matlagningskurs (Göteborg), även privat
  • Event & Workshop

Kontakta mig för offert!
Priset är alltid plus moms.

Läs min BLOGGPOLICY för mer info!

Thai tapas ikväll & matkurs

Thai tapas ikväll & matkurs
Lästid: 2 min

Då har dagen kommit. Det är min tur att bjuda på en middag. Vi körde igång projektet förra höst och avslutar väl nu innan höst, ett år senare haha!

Ikväll kommer Johanna, Emelie och Pernilla. Det blir ett litet gäng och jag har anpassat menyn så att Emelie och Pernilla som äter LCHF kan äta. Det blir glutenfri, sojafri, sockerfri. Det blir biff, räkor, grönsaker, färska örter och inte så mycket high fat men Det kompenserar jag med mascarpone fluff med bär.

Jag hade lite svårt att välja maträtter… eller begränsa mig till förrätt och huvudrätt eftersom vi thai äter inte så. Vi har många små rätter som lockar snål vatten och sedan minst tre rätter till huvudrätt. Ska vi äta thai så ska vi äta som en thai haha! Sedan vill jag också introducera thaimaten för jag tror inte de är vana vid.

Många tror att thaimat innehåller sjuka mängder socker. Gör det inte i andra matkulturer också att man balanserar smakerna med lite socker?

Jag kommer att krydda maten med endast fisksås, citron, tamarind och Stevia (sötningsmedel). Tycker att Stevia är blää i dessert men i maten som jordnötssås och tamarindsås jag gjorde igår smakade helt ok.

Och så kan maten sätta igång maten…hehe.

Tamarind?
Om någon är nyfiken på vad tamarind är. Det klassas som baljväxt och är en superfood. Innehåller många bra mineraler och vitaminer, bra mot förstoppning, sänker kolesterol mm. Googlar för att läsa mer.

Hade dock inte kollat upp om tamarind är anpassad för keto/low carb. Tamarind har 32g socker per 100g enl Perfect Keto. Undrar om Det kan stämma…1 tsk är 9g och hälften är carbs och typ hälften av det är glukos. Hade 50g frukt med kärnor som löste upp med 0.5L vatten som sedan reduceras. Den kommer serrveras som en syrlig puré dippsås som jag har balanserat med Stevia så man får smaka eller låta bli

Matkurs på söndag

Det blir mycket matlagning i helgen för imorn kommer även ett kundpar hem till mig och ska gå en thaimatkurs. De har valt att göra padthai med kyckling och Massaman curry med kyckling. Det är en födelsedagspresent så det ska bli kul eftersom det är hemligt och han som fyller år idag får veta vad han ska göra när han står utanför min dörr haha!

Måns och barnen åkte till Halmstad igår så att jag kan få lite lugn och ro.

Print Friendly, PDF & Email

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge