Sawadee!

Vill du komma i kontakt?
hej@thaimorsan.se

Siranee heter jag och är ägaren till min blogg Thaimorsan.se, som har funnits sedan 2013. Jag är egenföretagare, mamma till två busungar Tilda, 5 år & Penny Prim, 2 år och sambo med Måns. Här får du en inblick i min och familjens vardag, mat och annat skoj.

 

Vi är en familj som älskar mat, både äta och laga men Måns är mer på att baka och nästan varje vecka har han surdeg på jäsning. Jag testar även olika mat och skriver egna recept baserad på de som sitter i ryggmärgen och min mammas recept.

 

Har du frågor som berör bloggen, mat & recept eller vill samarbeta så finns jag ett mail bort 🙂

 

Vill ditt företag anlita mig?

Hej företagare & PR-byrå!

Jag är egenföretagare och driver bloggen med f-skatt och moms. Är du eller din kund intresserad av influencer marketing och anlita mig?


Söker du samarbetspartner?

Mina tjänster!

Gäller Bloggen, Facebook & Instagram samt Insta Stories

  • Reklamsamarbete
  • Sponsrade inlägg
  • Ambassadörskap
  • Show up/meet up
  • Receptskapande
  • Matlagningskurs (Göteborg), även privat
  • Event & Workshop

Kontakta mig för offert!
Priset är alltid plus moms.

Läs min BLOGGPOLICY för mer info!

Dags att tappa lite kilo..,

Lästid: 2 min

En timme kvar hem till Göteborg från Mora. Man hinner fundera rätta mycket.

En sak som har stört mig mer nu, som jag vill ta tag på är… min vikt. När jag var yngre kunde jag äta vad som och såg pinnsmal ut. I gymnasiet vägde jag 45-48kg typ. Sedan tyckte jag att 52 kg var ok och fortfarande storlek XS i kläderna. Min startvikt som gravid med Tilda var 58kg och slutade på 68 kg. Startvikt som gravid med Penny var 56 kg och det slutade på 65 kg. Det var helt ok. Och förra sommaren låg jag nere på 55 kg igen.

Men under våren och sommaren tyckte jag att jag hade bara gått upp… och upp… och upp! Det sägs att ju äldre man blir så har man lättare att lägga på sig… no shit asså! Snart 40! Men ok, nu är det bara jag själv som vill ändra på min vikt. Det har blivit mycket av det goda, för mycket nudlar… och jag älskar nudlar som många vet.

Förra sommaren skrev jag ett inlägg “F*** u kroppsideal” där jag inte ville bry mig om vad andra tyckte om mig kropp. Många thai är så himla kroppsfixerade och kan öppet tala om sig själv hur tjock hen har blivit fast hen ser normal ut i mina ögon. Eller ännu värre, att kommentera andras kroppar och utseende.

Nu är det i alla fall dags att ta tag i mina kilon, för att jag vill.

Haha datumstämpel… detta var i Bangkok när jag fyllde 30 år. Firade på en nattklubb med 3 tjejkompisar. Vägde nog 52 kg.

Var ska man börja?

62 kg! Senast jag vägde mig var imorse, vet inte om jag ska skylla på vågen. Gör du också att du flyttar runt vågen i tron om att dem visar fel om du ställde den på fel ställe?

Var ska man börja för att det inte ska bli en yo-yo effekt? Kost vs. träning?

Jag tror att man bör börja ändra på kosten och sedan börja träning. Men jag är ingen fans av att träna eller gå på gym. Jag gillar zumba och Shunt T Hip Hop träning framför tvn, det gjorde jag mycket förr.

Såg på Youtube om en thaitjej som blev viral över en natt när hon gick ut med att hon tappade kilon med endast 50 baht! (Runt 15kr). Det var så mycket det kostade till entrén till badhuset där hon började med simning. Men innan det slutade hon frossa på direkten när hon såg en tv-reklam och ville också vara lika slank som tjejen i tvn. Tror hon gick ner från 101 kg till 48 kg!

Det är kraften i mentalt tänkande som kickade i gång. Nu är hon typ kändis PT och coach inom området och jag antar att när man väl har börjat och sett resultat så triggar det och ger motivation. Eller så har jag bara 40-års kris haha… så mycket jag vill, många projekt och vill ändra på. En sak är sure… måste ändra min kost och min inställning till träning för att tappa 10 kg! Det kommer ta ett år!!!

Print Friendly, PDF & Email

4 kommentarer om “Dags att tappa lite kilo..,

    1. Jaaa haha vetenudlar och snabbnudlar är boven! Det blir mindre promenader när barnen är på förskolan så jag får hitta annat 🙂 börjar smått

  1. Det är helt omöjlig att sluta med nudlar, jag älskar det också men äter kanske 1/2 utav vad brukar och begränsa det endast till 1 gång per vecka. Sedan skär jag ner på övriga kolhydrater och äter mer protein och grönsaker. Bröd försöker jag äta så lite på morgonen. Jag kör havregrynsgröt. Sedan har jag börjat cykla till skolan dagligen vilket gör att jag inte tänker på att jag tränar på det sättet.

    1. Hehe åt risnudelsoppa igår med egen kycklingfond och allt. Men ja mindre portioner och röra mig mer.

      Grejen är också att jag är dålig på att äta alla 5 måltider som man bör och håller tiderna. Havregröt skulle bara bra! Min mamma äter det på kvällar som middag och tappat kilon.

      Det blir en utmaning att ändra på kosten men inga problem för mig att byta ut produkter eller testa annat nytt 🙂 Får experimentera på kuppen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge