Att lyxkryssa i Östra Medelhavet!

Lästid: 8 min

Har haft fullt upp hela dan igår då svärisar var i Göteborg och männen skulle på bio å vi kvinnor var på stan 🙂 Jag påbörjade detta inlägg och insåg att det skulle bli långt men i alla fall…  jag fortsätter efter tidigare inlägg om att lyxkryssa. Yippie Friday!

Som jag skrev innan…
Första gången jag lyxkryssade var okt 2010 i Östra Medelhavet. Jag kryssade med Måns föräldrar och syskon plus respektiv. Vi var 9 pers! Vi reste med MSC Cruises och fartyget MSC Magnifica. Vi hade ett fly & cruise paket och köpte till vinpaket till middag till alla.

Fartyget MSC Magnifica var enorm. Ta en virturell rundtur 360 grader här! Välj i MENU för olika sektionet. Ni kommer förstå 🙂

Resrutt – Östra Medelhavet

Resrutt flyg: Köpenhamn – München – Venedig – Berlin – Köpenhamn
Resrutt kryssning: Venedig – Bari – Katakolon/Olympia – Izmir – Istanbul – till havs – Dubrovnik – Venedig

Här kommer bilderna! (Varning för bildbombning)

Jag minns att det tog hela dan att resa och flygtransfer och flera check-in, skanning av resväskor och tagga resväskor innan vi kom på fartyget. Alla vi såg fram emot resan jättemycket och det var verkligen en upplevelse!

Alla hade innehytt utom Svärisar som hade hytt med balkong. Vi fick våra resväskor och eskort till hytten vilket var helt rätt, för man skulle inte hitta själv annars. Vi hade inte hytterna bredvid varandra men det gjorde inget. Om man är inne i hytten så lyser det en liten rödlampa utanför vår hytt, på så sött kunde personalen se om de ska komma och städa eller inte. De städade varje gång man lämnade rummet!

Klart vi gick upp på deck och ville inte missa att se Venedig vid solnedgång!

Å så fick man ett programblad varje kväll om vad som skulle hända nästa dag, alla info man behövde och lite tiil dvs. olika erbjudanden och tips. Direkt man kom på fartyget så var det käk. Det var välkomst buffé för hungriga gäster. På kvällen bjöd det på valfria välkomstdrinkar 🙂 å det blev flera drinkar före middan och efter på egen bekostnad då.

Foto var ett måste, köp om man vill… Vi hade lite tid att hänga då vi hade bestämt oss att äta vid 2:a sittningen kl.20 (tror jag).

Dag 2 kastade vi ankaren i Bari i södra Italien. Där promenerade vi i land på egen hand. Jag kom ihåg att jag köpte un kilo di parmigiano för €15 i en liten inhemsk ostbutik å beställde på italienska hehe. Lite kom jag ihåg från gymnasiet 😛

Tillbaka till fartyget för lite lyxlunch i restaurangen om man inte ville äta i buffé eller kör på båda 🙂 man får alltid veta vem som är bordets servitör och vilket land han var ifrån. Det är verkligen ett internationellt fartyg. Besöttningen kom från världens alla hörn och majoriteten kom från latinamerika och sydostasien som t ex Indonesien. Tror ni att jag kände mig uttittad av personalen? De trodde väl att jag hade smitit från min post och gängat med en gäst haha… Det roliga med asiater är att när de stirrar så vet du att de stirrar och de kommer gärna utspringande från köket bara för att kolla på dig….

En obligatorisk övning stid i programblandet, här var det lite stökigt måste jag säga för gästerna tog inte detta på allvar. På RCCL var det mycket mer struktur och på största allvar för då fick man verkligen ställa sig på rad, på deck vid sin muster station och de prickade av en.

Det blev ett bad vid solnedgång… Lite kallt var det också.

Vi hade vår servitör Ketut från Indonesien under hela resan. Varje kväll var det också olika klädskod och tema på maten. Det var typ 7 rätters meny för mig varje kväll för jag var glufsk och ville smaka på allting. Rätterna var små och alla var nog imponerad av köket. Man fick ta en sallad, en soppa, 3 förrätter, en kötträtt, en fiskrätt, pasta och 2-3 dessert om man orkade.  Vi var proppmätta hela resan och jag gick upp nåt kilo… Vi hade ju också vinpaket till alla. Egentligen så behövde inte alla ha ett vinpaket för det skulle ju bli 9 flaskor vin varje kväll!

Drinkar efter middan…

Varje kväll var det shower…

Och akrobatik… Eller The Rat Pack / Elton John / musical – kväll, ni fattar 🙂

Dag 3 i Grekland och Katakolon ön. Vi köpte guidade turer men vår guide var tråkig. Vi besökte det gamla grekiska Olympiska stadion. Grejen var att man gick mest rund också kollade på gamla kolonner å föreställde sig hur det såg ut förr i tiden. Intressant men ändå dööötråkigt. Inte heller så kul att bussen stannade vid ett skjul som sålde souvenirer och turistprylar…

På väg tillbaka in i fartyget….

Å så var det dags att klä upp sig i sitt finaste. På GALA Night så fick man verkligen passa på att klä upp sig extra. Svenskar är lite sämre på detta tror jag. De andra gäster från andra länder var mycket bättre och vissa kom i en balklänning! Det är ju så, folk älskar att titta på folk och på vad andra har på sig så det var extra kul tillställning. På alla lyxkryssningar har väl sådana Galakvällar. Vi hade två men det andra var inte lite pampigt men nästan.

Kaptenen och hans besättning och alla möjliga managers/chefer presenterade sig. Trevligt. Har man tur så får man sitta vid middag med kaptenen. Tror att de äldre gäster uppskattade det mer…

Första stopp i Turkiet innan Istanbul. Izmir. Här tog vi oss till Bazaar på egen hand och vi tappade bort varandra lite också. Ingen av oss gillade när försäljarna var så på. Det blev ett kort besök och vi drog oss tillbaka å hängde på deck istället.

Middag! Jag körde då 7 rätters igen tror jag.

Killarna njöt i Cigarr & Cognac – rummet.

De kände sig som kungar då haha…

imageIstanbul! Det var höjdpunkten på resan. Guiden var jättekunnig och rolig. Jag lärde mig mycket och vi besökte alla de välkända platser t ex Blå Moskén.

och på vägen till Grand Bazaar gjorde vi ett stopp hos en matthandlare som Turkiska Handelskammaren ägde eller nåt. Gissa hur många mattor Måns föräldrar köpte på plats och vad de kostade. Det blev 5 siffrigt tror jag. Sedan tänkte man om man har blivit lurade, som vanligt.

De visade mattor efter mattor å alla möjliga mattor… fina men jag uppskattar inte riktig mattkonsten.

Ja vi var på Grand Bazaar och Måns köpte en fez… som alla fick prova.

Å så kan man dansa också på nattklubben…

Det andra party kvällen och då var vi till havs en dag och en natt. Det är oftast så tror jag att man har typ en “vila dag”.

Vid midnatt på denna kväll var det visning av fruktkonster och tårtor. Jo, det var också vickning alla kvällar så man gick inte hungrig alltså.

Dubrovnik. Jättefin skärgård innan man kom till stan. Vi tog en guidade rundtur här också. Kom ihåg att det var varmt och sköt här å alla kunde tänka sig stanna en vecka här haha.

Tillbaka till Venidig. Vi hade rätt mycket otur eftersom det var dimma. Alla fartyg in till Venedig körde i snigelfart eller stannade helt mitt ute i havet…. Vi kom hem i alla fall men jag berättar mer i nästa inlägg om vad som hände… för vi missade ju flyget hem till Sverige!

Hoppas att det inte blev för mycket för er med detta inlägg och hoppas att ni tyckte det var kul att veta lite om hur det var att lyxkryssa… Alla vi “barnen” har Måns föräldrar att tacka för, att de bjöd med allihop. Jag är mycket tacksam för detta!