DSC_0077

Aldrig mer på Sjöporten i Eriksberg 

Lästid: 3 min

Att luncha på ett ställe där man har gått förbi många gånger och undrat varför man har inte gått in innan, det var kanske en intuition, en varningsklocka. Utan att tänka så mycket eller kollat upp recensioner om stället så gick Johanna och jag dit och hade en work-lunch för det var nära hennes hem. Utsikten över Eriksberg Färjeläge och båtarna var ju lovande med en lunch i solsken.

Sjöporten

Vi kom dit strax efter öppningen dvs kl.11. Stället utifrån såg fint ut med uteplatser och gott om sittplatser. Vi tog ett bord precis vid trappan för att barnvagnen skulle få plats och vi slapp bära in den. Vi gick in och beställde. Jag beställde en lasagne och Johanna en paj. Prim fick lite majs, ärtor och rivna morötter från salladsbaren plus bröd att mumsa på.

När maten kom blev det mindre kul. Johannas paj kom med en bit folie på och hon sade till med “ursäkta det är en bit folie på min mat”. Servitrisen blev inte alls förvånad, sackade och kontrade med “Men allvarlig…”. Johanna sade “det är främmande objekt som inte ska vara i maten”. Då tog servitrisen med tallriken och sade att hon skulle byta ut maten men samma paj kom tillbaka. Det lilla foliebiten var borta.

Men allvarligt ja? Visst så tyckte servitrisen säkert att hon fick jobbiga matgäster och lunchrusningen har inte riktig kommit igång ens så vadå lite folie kan väl Johanna äta..nej, plocka bort själv?!?

Pajen såg halvfabrikat ut tyckte jag. Johanna åt upp och insisterade. Tur att hon gick dit med mig och inte med en kund för då hade det varit pinsamt att ta med kunden till en restaurang som inte förstår service och vad kvalitet är.

Min lasagne

Den var ju också kul, den kom i tre bitar med lite pizzakrydda på. Jag lovar att den kom precis så som på bilden. Det var en större kantbit, en mindre kantbit och en smal bit. Varför har jag typ fått gårdagens mat tänkte jag. Visst att det är godast när lasagnen har lagt sig lite och dagens efter-mat är inget fel på. Men på en restaurang? Jag kollade på andras lasagne som killarna bordet bakom Johanna fick. Deras var ju hel, stor och såg aptitlig med lite ruccola på. Smaken var ok men pepprig. Salt och peppar fanns inte på bordet.

Uppläggningen på maten bör ju se likadan ut. Tänk om alla beställer likadana maträtt men uppläggningen ser olika ut. I det här fallet gjorde det. Slarvigt! Nu när du läser så låter vi som två asjobbiga matgäster. Vi båda har jobbat i ett restaurangkök så vi har det i bakhuvudet om hygien och främmande objekt i maten. Sedan även detta inte är ett fine dining gourmet restaurang men när det gäller hygien, uppläggning av maten och service bör vara på topp oavsett typ av restaurang.

Jo… Sedan var det kråkor som servitörer fick jaga bort. Det satt en halvdöd kråka med utbredda vingar och lade huvudet på sne och gapade hela tiden. Stackars djur men vad gör man liksom? Detta var väl inte restaurangens fel men men.

Ingen bra upplevelse här på Sjöporten med andra ord för oss första gång besökare och hit går vi nog aldrig mer på lunchen. Johanna skrev en recension på Google också och hon fick svar med personangrepp. Läs–>här!

(Kommer jag nu få hatmail som inlägget om thaimassage i Kville plus att varje vecka mailar män mig och vill ha massage med extra happy endings eller skickar mig dick -pics?)

Lämna en kommentar

CommentLuv badge